Amanah Saham Bumiputera LOAN

Amanah Saham Bumiputera, LOAN, asb,

Dua Perkara yang perlu anda tentang ASB Financing

Dua perkara yang perlu anda alert dalam melakukan pembiayaan ASB yang memungkinkan anda mengalami kerugian sekiranya mengalami masalah atau terpaksa cancel pinjaman @ pembiayaan ASB terlalu awal atas sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan
  1. Lock in period (sekarang kebanyakan bank tidak mempraktikkan penalty ini untuk loan @ pembiayaan ASB. 
  2. Tenure takaful . Kena memahami jika anda mengambil tempoh perlindungan ASBRTT @ PRTT yang panjang atau mengikut tempoh maximum pembiayaan contohnya 30 tahun, maka premium anda juga turut menjadi mahal . Bila premium mahal dan dimasukkan dalam pembiayaan , maka installment bulanan anda juga pasti akan turut meningkat . Bila premium mahal , maka agent fee @ wakalah fee juga akan jadi mahal . Kena ingat, agent fee ini burn pada peringkat awal lagi . Maka jika anda cancel pembiayaan sebelum dapat cover principal atas agent fee tersebut , Akan berlaku lost pada anda. 

Kalau dulu mungkin kebanyakan bank mewajibkan tempoh takaful perlu sama dengan tempoh pembiayaan. Sekarang sebenarnya bank sudah lebih flexible dengan Ada yang memberi option tidak meletakkan kewajipan untuk ambil takaful tersebut, tetapi Bagi saya harus diambil tetapi Bagi saya cukuplah sekadar 5tahun - 10tahun perlindungan kerana dapat premium yang jauh lebih rendah dan agent fee yang kecil. Waktu lakukan pembiayaan anda, maklumkan kepada mereka . Kalau mereka tidak Bagi , anda masih ada pilihan lain . Anda boleh ambil sampai 30 tahun sekiranya memang anda nak buat ASB Financing tu sampai habis bayar 30 tahun. Jadilah pelabur yang bijak .

-KEY-