Amanah Saham Bumiputera LOAN

Amanah Saham Bumiputera, LOAN, asb,

Fear ? Read this The Right Way! WHEN SHOULD I APPLY FOR ASB FINANCING ?

1)Tunggu dah stabil?
2)Tunggu beli kereta?
3)Tunggu beli rumah dulu?
4)Tunggu umur 30?

Stability~

Fear? Read this The Right Way! WHEN SHOULD I APPLY  FOR FINANCING ASB?


Lain orang lain definasi stabil dia. Ada yang kata ada rumah buat asb. Ada juga yang kata beli kereta dulu then baru asb. Ada yang kata kahwen dulu baru buat asb. Dan ada juga golongan yang kata bagi saya kerja tiga tahun dulu nak travel dan enjoy zaman muda.

Jawapan ni very subjective. And tiada betul dan tiada salah. Some people ada good reason why dia beli rumah then baru buat asb. Begitu juga kenderaan, kahwin, travel dan sebagainya. still nak judging golongan orang macam tu? Well.. put yourself into their shoes first then you will know.

Tahukah anda? Stability, kereta dan rumah. ASB Financing boleh membantu anda utk push saving anda utk dapatkan kereta idaman, rumah idaman, dan cash reserve (duit simpanan yang biasanya utk survival setahun jika dibuang kerja). Cuba tengok compounding effect dia then you will understand the OPM technique.

Then bila sepatutnya buat asb financing? Untuk sesiapa yang baru hendak mula menyimpan amat disarankan mengunakan ASB Financing sebab ia boleh membantu simpanan bulanan anda disimpan secara konsisten. Apabila seseorang itu memohon asb financing ianya bermaksud individu tersebut amat serious dengan simpanan bulanan mereka da mempunyai objective yang bakal dicapai 3-5years akan datang. Dan ada juga golongan mengunakan asb financing utk aim for financial freedom. Ohsem betul!

So, bila individu sepatutnya apply asb financing?

Jawapan saya. Selepas 6 bulan anda bekerja. Kenapa? Time ni awak dah ada income sendiri. Dan dah ada sedikit saving. DSR pun masih cun. So dah boleh set mind set utk buat forcesaving melalui ASB Financing.

Pengalaman saya jumpa orang single ladies age around 40. Selepas explain teknik2 asb financing, expected amount that she can expect after 5, 10, and 20 years. Nada dia agak tinggi dan saya tak sure dia marah saya atau dia tengah frust. Nak tau apa dia cakap?

Bg saya 100 likes dulu. Ahakz… just kidding!

Dia cakap kenapa saya tak jumpa awak awal2 dlu?! Kenapa takde orang pernah cerita benda ni kt saya?! Ramai ke orang mcm awak sanggup cerita/share dekat orang ignorant macam saya? Response saya. Saya senyum sambil keluar kn borang asb. 

- unknown -